اگر چیزی را دوست نداری تغییرش بده!


تا حالا شده احساس کنی از چیزی، موقعیتی یا وضعیتی خوشت نمی‌آید و تحمل آن برایت سخت و ناراحت کننده است؟ اگر جوابت مثبت است، معمولاً در چنین مواقعی چه‌کاری انجام می‌دهی؟ آیا دست روی دست می‌گذاری و می‌نشینی؟ یا مرتباً گله‌مندی می‌کنی و از این وضعیت اظهار ناراحتی می‌کنی؟ یا این‌که نه! دست به‌کار می‌شوی تا وضعیت موجود را عوض کنی؟

راستش را بخواهی معمولاً چنین شرایطی برای خیلی از افراد پیش می‌آید:

•       بعضی‌ها بدون گله و شکایتی شرایط را می‌پذیرند و تسلیم می‌شوند.

•       بعضی‌ها از آن موقعیت دوری و عقب‌نشینی می‌کنند.

•       بعضی‌ها مرتباً گله و شکایت می‌کنند اما عملاً کاری انجام نمی‌دهند.

•       بعضی‌ها هم دست به‌کار می‌شوند تا شرایط را تغییر بدهند.

1

ظاهراً اقدام گروه چهارم بهتر به نظر می‌رسد. نظر شما چیه؟

بنابراین راه‌حل:«اگر چیزی را دوست نداری، تغییرش بده!»، به نظر فکر خوبی است، چون به ما می‌گوید که مجبور نیستیم شرایط ناراحت کننده را به اجبار تحمل کنیم و دست روی دست بگذاریم. می‌توانیم برای بهتر شدن اوضاع کاری انجام بدهیم.

به مثال زیر توجه کن:

2

«در یکی از کلاس‌ها که معلم کلاس، دانش‌آموزان را برای انجام تمرینات عملی به صورت گروهی دسته‌بندی می‌کرد، علی در گروهی قرار گرفت که هیچ تمایلی به انجام کار مشترک با اعضای این گروه نداشت. علی رفتار و روابط اعضای آن گروه را نمی‌پسندید و این مسأله او را خیلی اذیت می‌کرد. اما او معتقد بود که اگر چیزی را دوست ندارد می‌تواند تغییرش بدهد، بنابراین پیش معلمش رفت و با هزار خواهش و تمنا از او خواست گروهش را عوض کند. معلم این‌کار را کرد، اما مشکل دیگری برای علی پیش آمد و آن این‌که موضوع کار عملی گروه جدید اصلاً مورد علاقه علی نبود ولی چون او مصمم بود که باید شرایط نامطلوب را تغییر بدهد، دوباره نزد معلمش رفت و سعی کرد او را راضی به تغییر گروهش بکند . . .».

آیا به نظر شما اقدام علی درست بود؟ آیا تغییر گروه تنها تغییری بود که او می‌توانست انجام بدهد؟ به نظر شما ماندن در گروه و ایجاد تغییرات مطلوب در آن می‌توانست مشکل علی را حل کند؟ علی چه تغییرات دیگری می‌توانست انجام دهد تا وضعیت موجود را رضایت‌بخش‌تر کند؟

راستش برخی مواقع یک روش درست ممکن است به صورت نادرستی به‌کار برده شود و پیامدهای معکوسی را به‌وجود بیاورد. تغییر وضعیت‌های نامطلوب و ناراحت کننده هر چند اقدام بجایی است اما باید به شیوه‌ی درستی انجام شود. به عبارتی هر تغییری تغییر مناسبی نیست!

بنابراین اگر در موقعیت ناراحت کننده‌ای هستی که آزارت می‌دهد به جای گله و شکایت و تسلیم شدن و یا عقب‌نشینی بهتر است برای تغییر آماده شوی.

می‌توانی برای ایجاد تغییر خوب و درست به توصیه‌های زیر توجه کنی:

E  اول از همه یادت باشد که تو اراده، قدرت فکر و تصمیم‌گیری داری و می‌توانی از آن‌ها برای بهبود شرایط زندگیت استفاده کنی.

3

در مورد موقعیت پیش‌آمده خوب فکر کن و مثل یک دوربین قوی تمام زوایای آن را بررسی کن. سعی کن تمامی جوانب مثبت و منفی آن را شناسایی کنی. این‌کار به تو کمک خواهد کرد تا بتوانی تشخیص دهی که آیا واقعاً موقعیت برایت ناراحت کننده است؟ آیا دلایل منطقی و کافی برای ایجاد تغییر داری یا نه؟

E  اگر جوابت به پرسش‌های بالا مثبت بود از خودت بپرس برای بهتر شدن اوضاع چه تغییراتی می‌توانی انجام بدهی و سعی کن حتی‌الامکان هر چه را که به نظرت می‌رسد بنویسی.

Eاین تغییرات می‌تواند در مورد خودِ موقعیت ناراحت کننده باشد. یعنی برای بهتر شدن وضعیت ویژگی‌های موقعیت را تغییر بدهی. اما برخی از اوقات هم تغییر در موقعیت امکان‌پذیر نیست اما می‌توانیم برای سازگاری بهتر تغییراتی در خودمان ایجاد کنیم. در این صورت از خودت بپرس چه تغییراتی می‌توانی در خواسته‌ها و شرایط خودت بدهی تا سازگاری بیش‌تری با موقعیت داشته باشی.

4

توجه داشته باش که تغییر هر چه باشد نباید ضرر و زیان جدی برایت داشته باشد. یادت باشد که تغییر را برای بهبود و اصلاح موقعیت انجام می‌دهی بنابراین از این مواردی که به ذهنت رسیده است موردی را انتخاب کن که کم‌ترین ضرر و بیش‌ترین منفعت را داشته باشد.

E  معمولاً تغییر کلی در موقعیت (مثل تغییر گروه در مثال علی) آخرین اولویت برای تغییر است به شرطی که ماندن در آن وضعیت خطری جدی (جسمی، روانی، اجتماعی و . . .) برایت نداشته باشد.

این توصیه‌ها می‌توانند برای ایجاد تغییر در یک موقعیت ناخوشایند به تو کمک کنند تا انتخاب درستی داشته باشی و در ضمن، سازگاریت را نیز بالا ببری. با در نظر گرفتن کلیه‌ی جوانب در چنین موقعیت‌هایی می‌توانی تصمیم‌های بجایی داشته باشی و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کنی. بنابراین بهتر است بگوییم:

«اگر چیزی را دوست نداری تغییرش بده، اما یک تغییر درست و سنجیده».