افسردگی اغتشاشی در خلق است که با درجات متفاوت غمگینی، یأس، تنهایی، ناامیدی، شک در مورد خویشتن و احساس گناه مشخص می شود. اغلب مردم معمولاً در دوره ای از عمر خود احساس افسردگی می کنند، اما عده ای دیگر این احساسها را به کرات و به طور عمیق و مداوم تجربه می کنند. در بعضی موارد، افسردگی برای ماهها و یا سالها تداوم می یابد. مشهورترین حالت افسردگی احساس دلتنگی و دل گرفتگی و یا قرار داشتن در حالت خلقی بد است. این احساسها معمولاً کوتاه مدت بوده و تاثیرات کم وجزئی بر روی فعالیتهای معمول روزانه دارند. 
در سطح بعدی افسردگی، نشانه ها شدت یافته و برای دوره ای طولانی تر تداوم می یابد. فعالیت های روزمره ممکن است به شدت سخت شوند...  اما هنوزشخص قادر به مقابله با آنهاست. بهر حال، در این حالت، احساسهای ناامیدی شاید آنقدر شدید شوند که خودکشی به عنوان تنها راه حل به نظر برسد. کسی که افسردگی را تجربه می کند، ممکن است نوسانات شدیدی را در خلق تجربه کرده و یا حتی آرزوی کناره گیری کامل از فعالیتهای معمول روزانه و دنیای بیرون را داشته باشد.


نشانه های افسردگی

افسردگی ممکن است به صورتهای زیر زندگی شخص را تحت تاثیر قرار دهد:

?       تغییرات در احساسها و ادراکات

?       گریه های مکرر و یا درقسمت دیگ پیوستار، فقدان پاسخ دهی عاطفی

?       ناتوانی از لذت بردن از هر چیزی

?       احساس ناامیدی و یا بی ارزشی

?       احساس افراطی گناه و یا خود سرزنشی

?       فقدان میل جنسی

?       فقدان احساسهای گرم نسبت به خانواده و دوستان

?       تغییرات در رفتار و نگرش

?       فقدان علاقه نسبت به فعالیتهای قبلی و کناره گیری از دیگران

?       غفلت از مسئولیت ها و ظاهر شخصی

?       تحریک پذیری. شکایت از چیزهایی که قبلاً انجام می گرفتند.

?       نارضایتی کلی از زندگی

?       کاهش در حافظه، ناتوانی در تمرکز، بلا تصمیمی و آشفتگی

?       کاهش در توانایی مقابله با مسائل روزمره

?       شکایات بدنی

?       خستگی مزمن و فقدان نیرو

?       فقدان کامل اشتها، و یا در سوی دیگر، خوردن اجباری

?       بی خوابی، بیداری زود هنگام صبحگاهی، یا خواب افراطی

?       سردردها، پشت دردها و سایر شکایات مشابه بدون دلیل

?       مشکلات گوارشی شامل درد معده، تهوع، اشکال در  هضم و تغییر در کارکردهای روده ای.

علل افسردگی

افسردگی در اغلب موارد ناشی از یک حادثه غم بار از قبیل مرگ یک شخص مورد علاقه است وقتی منبع افسردگی به سادگی آشکار و شخص بطور کامل از آن آگاه است، انتظار بر این است که شخص بطور متوسط به آن واکنش نشان داده و در زمانی معقول از آن بیرون بیاید. در مواردی که احساس افسردگی بدون منبع مشخص است و یا منبع آن روشن نیست.  افسردگی بدتر می گردد چون شخص قادر به فهم خود نیست. احساس فقدان کنترل ممکن است به احساس واقعی افسردگی در این موارد اضافه شود.

بسیاری از فشار زاها ممکن است در افسردگی نقش داشته باشند. این عوامل می توانند شامل عوامل شخصیتی محیطی و زیستی طبی باشند. نقایص و یا عدم تعادل شیمیایی در مغز ممکن است نقش مهمی در موارد افسردگی داشته باشند. عدم تعادلها می تواند ناشی از بیماری، عفونت، داروهای ویژه (شامل الکل و یا حتی داروهای تجویز شده توسط پزشک) و غذای ناکافی و نامناسب باشد. درکل، افسردگی را می توان نوعی کناره گیری از فشار جسمانی و یا روان شناختی در نظر گرفت. شناخت و فهم علل زیربنایی چنین فشارهایی گامی ضروری در یادگیری روش با افسردگی است.

به خود کمک کنید

رک و رو راست بودن با خودمان در مورد تغییرات خلقی و یا شدت احساسات منفی به هنگام وقوع آنها به شما در پیدا کردن و شناسایی منابع احتمالی افسردگی  فشار کمک خواهندکرد. شما باید خودتان را ارزیابی کرده و مشخص کنید که چه چیزی در حال حاضر برایتان مشکل ساز است ـ روابط با خانواده و دوستان، مسئولیت های مالی، و غیره. بحث با اطرافیان و یا یک دوست فهیم باعث می شود قبل از اینکه فشار به مرحله بحرانی برسد، راه حلهایی پیدا شود. حتی اگر افسردگی خفیف نیز در کارآمدی شما تاثیر منفی داشته باشد. باید با آن مقابله کرد. شما می تواند این کارها را بکنید:

?       فعالیتهای معمولی خود را از طریق در نظر گرفتن یک پاداش برای فعالیت مطلوب و یا حتی  یک چیز جدید تغییر دهید حتی اگر آن را دوست نداشته باشید.

?       از فشار زاهای شناخته شده اجتناب کنید. 

?       برای کاهش تنش بهبود گوارش، ایجاد آرامش و شاید بهبود خواب خود ورزش کنید.

?       از قبول مسئولیت، تصمیم گیری و یا تغییرات دراز مدت که ممکن است شما را تحت فشار قرار دهند، خودداری کنید، بهتر است که این کارها را تا زمانی که احساس بهتری برای مقابله داشته باشید به تعویق بیاندازید

?       حتماً به یک پزشک مراجعه کنید، بویژه اگر شکایات بدنی نیز داشته باشید.

 کمک به یک دوست افسرده

از آنجا که افراد به شدت افسرده افرادی کناره گیر، خواب آلود، دچار اشتغال ذهنی با خود، و احتمالاً دارای افکار خودکشی هستند، یک دوست علاقه مند می تواند کمک ارزشمند و شاید حفظ کننده زندگی به فرد افسرده بدهد. صحبت صادقانه با شخص افسرده در مورد نگرانی تان در مورد سلامت او باعث گشایش مشکلات از جانب اومی شود. 
به هنگام صحبت با چنین دوستی دفتر مشاوره موارد زیر را توصیه می کند:
?       به فرد بی جهت دلخوشی ندهید. 
?       شخص افسرده را به خاطر اینکه به احساسهای ناشی از افسردگی نمی توان کمک کرد سرزنش یا شرمنده نکنید. 
?       با شخص افسرده هم حسی نکنید و ادعا نکنید که شما نیز به مانند او احساس می کنید. 
?       سعی کنید فرد افسرده خشمگین نشود. 
هدف اصلی شما باید این باشد که به شخص اجازه دهید. بداند که نگران او بوده و می خواهید کمکش کنید. اگر به نظر برسد که افکار افسردگی در حال تبدیل شدن به افکار خودکشی هستند، شخص را مجبور به جستجوی کمک حرفه ای کنید. اگر شخص در مقابل در  پیشنهاد شما مقاومت کند و شما احتمال خودکشی را بدهید، خودتان بدنبال کمک حرفه ای باشید. بنابراین شما بهترین شیوه اداره موفقیت را بدست خواهید آورد.

 در چه مواقعی کمک حرفه ای الزامی است

افسردگی قابل درمان است و کسانی که از آن رنج می برند می توانند بهبود یابند. هر گاه شخص هر کدام از موارد زیر را احساس کند باید به یک متخصص حرفه ای بهداشت روانی مراجعه کنید: 
?       زمانی که ناراحتی و مشکلات آنقدر زیاد است که در اغلب اوقات توانایی لذت بردن را از شما می گیرد.
?       زمانی که نشانه ها شدید بوده و عملکرد روز به روز بدتر می شود. 
?       زمانی که فشارها آنقدر غیر قابل تحمل هستند که خودکشی به عنوان یک راه حل به ذهن شما می رسد. 
متخصصان بهداشت روانی می توانند به شما در شناسایی منابع افسردگی و راههای غلبه بر آن کمک قابل ملاحظه ای ارائه دهند.

مترجم:مجید محمود علیلو, کارشناس دفتر مرکزی مشاوره وزارت علوم, تحقیقات و فناوری و همکار مرکز مشاوره دانشگاه تهران

منبع:The University  Of Illinois, Counselhng The Board of Thustees of of t Center

http://iransco.org/Br_Shenakhteafsordegi.asp